Calcium: Wat doet het, waarom is het belangrijk en hoe krijg ik er genoeg van binnen?

door Tristan Hofman op August 03, 2019

Nederland is een land waar de veeteelt en landbouw diep met onze cultuur vervlochten zijn. Als #2 wereldwijde exporteur van agriculturele goederen is het dan ook niet gek dat we deze producten een prominent plekje hebben gewonnen in onze cultuur. Denk hier aan aardappels, wortels, en andere dingen die vallen onder onze kenmerkende 'Hollandse kost'.

Een van de producten die wij als Nederlanders het meest consumeren is melk. We hebben koeien in overvloed, dus waarom ook niet? Daarbij is een bekende gedachte dat melk zorgt voor sterke botten. Velen zullen deze leus wel eens gehoord hebben van vader, moeder of opa's en oma's. 

En ze hadden gelijk, want melk (en zuivel in het algemeen) is namelijk een bron van calcium. Calcium is een belangrijk mineraal dat gebruikt wordt om je lichaam goed te laten functioneren. 

Toch lijken steeds meer mensen op zoek te zijn naar alternatieve bronnen van calcium: de lactose die naast de calcium ook aanwezig is in zuivelproducten zorgt bij veel mensen voor vervelende bijwerkingen. Sommigen krijgen er uitslag van, anderen buikkramp of zelfs diarree.

Dat roept de vraag op: zijn er voedingsmiddelen die me wel een goede hoeveelheid calcium bieden, maar die geen lactose bevatten?

Voordat we deze vraag beantwoorden, gaan we een diepere duik nemen in de rol van calcium in jouw lichaam.

De rol van calcium

Calcium is betrokken bij ontzettend veel processen in je lichaam. Het is dan ook een essentieel mineraal, wat wil zeggen dat je het via de voeding binnen moet krijgen.

Calcium draagt bijvoorbeeld bij aan het goed functioneren van je spieren en zenuwstelsel. Calcium is namelijk nodig om je spieren in staat te stellen om samen te trekken. Niet onbelangrijk als je er van houdt om, nouja, niet een kasplantje te zijn.

Ook is het belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden, wat bij de meesten wel bekend zal zijn. Calcium is namelijk een bouwstof die wordt gebruik bij het aanmaken of versterken van bot- en tandweefsel.

Al met al genoeg redenen  om er voor te zorgen dat je elke dag een gezonde hoeveelheid calcium binnenkrijgt! Zoals we eerder in het artikel ook aangaven kun je calcium vaak vinden in zuivelhoudende producten als melk, kwark of kaas. Maar, als jij onder de (groeiende) groep mensen valt die de lactose in deze producten niet goed kan verteren...wat doe je dan?

Calcium zonder lactose

Er zijn verschillende andere producten die kleinere hoeveelheden lactose bevatten. Denk aan brood, bepaalde groenten, noten en peulvruchten. Toch is dit niet helemaal de uitkomst. Wij zitten er zelf in ieder geval niet op te wachten om elke dag een heel brood op te eten!

Maar, wees niet getreurd, want is er nog een alternatief: insecten! Veel insecten bevatten van nature een royale hoeveelheid calcium, vaak zelfs meer dan melk! Zo ook de producten van GaiaFood. Omdat wij gebruik maken van krekels als hoofdingrediënt kunnen wij er voor zorgen dat je, naast alle andere voedingswaarden, ook een goede hoeveelheid calcium binnenkrijgt! En dat zonder de lactose die je in zuivelproducten wel vindt.

Een mooie oplossing dus! Benieuwd geworden? Klik hier om te kijken hoe GaiaFood jou kan helpen!

 

REACTIE ACHTERLATEN
TERUG NAAR BOVEN