Insecten als bron van goede vetten: Alle omega's op een rijtje

door Tristan Hofman op August 03, 2019

We trainen hard om het weg te krijgen, maar in het dieet mag het niet ontbreken: vet. Om er voor te zorgen dat je lichaam goed kan functioneren is het belangrijk om elke dag een goede hoeveelheid gezonde vetten binnen te krijgen. Toch zijn niet alle vetten hetzelfde; sommige vetten zijn beter voor je dan anderen. Wat is het verschil?

Twee soorten vet

Je hebt (globaal gezien) twee soorten vetten: verzadigd en onverzadigd. Onderzoek laat zien dat het consumeren van verzadigde vetten kan bijdragen aan hart- en vaatziekten en dat het het cholesterol in je bloed kan verhogen. Deze vetten wil je dus liever mijden. 

Een aantal producten die hoog zijn in verzadigde vetten:

  • Varkensvlees
  • Boter
  • Zuivelproducten
  • Bewerkt vlees
  • Kokosnootolie

Wanneer je de inname van de bovenstaande producten limiteert, is er natuurlijk niet zo veel aan de hand. Toch is het goed om te weten waar verzadigde vetten zich verstoppen zodat je, als het nodig is, je dieet er op aan kunt passen!

Dan heb je onverzadigde vetten. Deze vetten worden doorgaans gezien als gezond. Een voorbeeld van (meervoudig) onverzadigd vet is Omega 3. Een goede dagelijkse inname van deze omega 3 vetten kan bijdragen aan het verminderen van hart- en vaatziekten en is dus een gezonde toevoeging van het dieet.

Een aantal goede bronnen van omega vetten:

  • Verschillende soorten vis: zalm, ansjovis, sardientjes, etc.
  • Walnoten
  • Chia zaad
  • Sojabonen
  • Insecten

Noten verwerken in je dieet is een goede manier om niet alleen de inname van goede omega's te verhogen, maar het kan je ook helpen je calorie-inname te verhogen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je probeert spiermassa aan te komen en het lastig vindt om veel te eten.

Ook vis is een goede bron van omega-vetten. Niet de goedkoopste optie, maar wel erg lekker en gezond. Een goed excuus om wat vaker sushi te eten!

En ook de krekels waarmee wij onze producten maken bevatten van nature een vrij hoge hoeveelheid Omega 3 vetten en andere gezonde vetten. Wanneer je dus een Gaia Protein shake drinkt krijg je niet alleen een goede lading eiwitten binnen, maar je krijgt ook nog eens deze gezonde omega's binnen.

Benieuwd naar producten met een basis van insecten? Klik hier om te kijken wat GaiaFood voor jou kan betekenen!

 

REACTIE ACHTERLATEN
TERUG NAAR BOVEN