Vitamine b12 voeding

Met de toename van plantaardige dieëten (zoals vegetarisch en veganistisch eten), is vitamine b12 steeds bekender geworden. Zo is het namelijk een vitamine dat doorgaans vooral aanwezig is in dierlijke producten, waardoor mensen met een (volledig) plantaardig dieet er een tekort aan kunnen ontwikkelen.

Wat is vitamine b12 precies? Hoe werkt het? Welke voeding bevat veel vitamine B12? En hoeveel vitamine B12 is genoeg? In dit artikel lees je het.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12, ook wel bekend als cobalamine, is een essentieel water-oplosbaar vitamine waarvan we weten dat het een rol speelt in het functioneren van het zenuwstelsel en bij de stofwisseling. Het heeft van alle vitamines de meest ingewikkelde moleculaire structuur.

Voordelen vitamine b12

Vitamine B12 is een cofactor, wat betekent dat het nodig is om verschillende (enzymatische) reacties in je lichaam te laten plaatsvinden. Hoewel het een heleboel functies vervult in het menselijk lichaam, zijn de belangrijkste functies

  • Het aanmaken van myeline, wat nodig is voor het geleiden van impulsen door je zenuwstelsel
  • Het helpen van DNA-synthese (nieuw DNA maken)
  • Het ontwikkelen van rode bloedcellen (die zuurstof door je lichaam vervoeren) in het beenmerg

Welke voeding bevat veel vitamine b12?

Vitamine B12 is voornamelijk aanwezig in dierlijke producten. Dit komt omdat vitamine B12 een bouwsteen nodig heeft, kobalt, wat alleen bepaalde bacteriën kunnen aanmaken. Deze bacteriën zijn voor het meerendeel aanwezig in de darmflora van dieren, waardoor je vitamine B12 niet snel in plantaardige producten zult vinden. Dit betekent niet dat het onmogelijk is: vitamine b12 is bijvoorbeeld wel te vinden in gedroogd zeewier.

Voeding rijk aan vitamine b12 is onder andere:

  • Vlees
  • Vis
  • Melk
  • Kaas
  • Insecten (bijvoorbeeld de krekels die worden gebruikt voor insecten eiwitpoeder)
  • Eieren

Hoeveel vitamine b12 heb ik nodig?

Volwassenen hebben ongeveer 1.5 microgram vitamine B12 per dag nodig. Voor mensen die dagelijks vlees, zuivel, vis of insecten eten zal er niet snel een tekort ontstaan.

Voor vegetariërs en veganisten is dit een ander verhaal. Voor deze doelgroepen kan het handig zijn om vitamine b12 suppletie te overwegen zodat er geen tekorten ontstaan.

Leave a comment