Chitine: Wat is het en wat zijn de voordelen?

Chitine: Wat is het en wat zijn de voordelen?

Insecten als voedingsbron biedt een hoop voordelen. Zo is het een stuk duurzamer te verbouwen in vergelijking met veeteelt en biedt het gevarieerde en gezonde eiwitten, vitaminen en mineralen. Maar dit zijn slechts een greep uit de voordelen. Insecten blijken namelijk gewapend te zijn met een andere stof die goed voor ons kan zijn: Chitine.

Chitine is een van de meest voorkomende biologische materialen ter wereld. Het komt o.a. voor in de exoskeletten van geleedpotigen zoals kreeftachtigen en insecten, de snavels van koppotigen, celwanden van schimmels en de schubben van vissen1. Chitine is nuttig gebleken voor verschillende medicinale, industriële en biotechnologische doeleinden.

Maar wat zijn die voordelen precies, en hoe komen ze tot stand?

Wat doet chitine?

Chitine’s voordelen zijn in tal van studies aangetoond. Zo is er een onderzoek gedaan waarin mensen 25g Krekel per dag aten (ongeveer 2 porties GaiaFood krekelshake) om te kijken wat de effecten waren op de gezondheid. Zo werd er vooral gekeken naar de effecten op de darm en stoelgang en de veiligheid van consumptie.

Allereerst kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat krekelconsumptie veilig was tijdens de onderzoeksperiode en niet gepaard ging met ongewenste bijwerkingen zoals misselijkheid (ziekte), braken, obstipatie en diarree9. Sterker nog, het tegenovergestelde bleek waar: de consumptie van krekels had positieve effecten op de onderzoeksdeelnemers!

Het krekelpoeder ondersteunde de groei van de probiotische bacterie, Bifidobacterium animalis, die 5 tot 7-voudig toenam. Krekelconsumptie werd ook geassocieerd met een verminderd plasma TNF-α. Deze gegevens suggereren dat het eten van de chitine in krekels de darmgezondheid kan verbeteren en systemische ontsteking kan verminderen10. Het eten van insecten kan dus naast een duurzame en gezonde bijdrage ook de sleutel zijn om inflammatoire darmaandoeningen te voorkomen en te behandelen11. Niet gek voor zulke kleine beestjes!

 

Wat zijn de voordelen van chitine?

Wanneer chitine wordt geconsumeerd is het een bron van onoplosbare vezels die prebiotische eigenschappen bieden aan de darmflora. De effecten van deze vezels zijn zeer gunstig. Zo helpt het bijvoorbeeld bij gewichtsverlies, het voorkomen van constipatie, het verminderen van het risico op aambeien, het verminderen van het risico op colorectale kanker, het behouden van een vol gevoel na een maaltijd en het verminderen van het risico op een legio andere degeneratieve ziekten. Prebiotica als chitine kunnen dus ons immuunsysteem gezonder maken, de darmgezondheid bevorderen en ontstekingen verminderen12 13.

Hiernaast is van sommige chitinederivaten, zoals chitosan, zelfs gevonden dat ze antioxiderende eigenschappen5 hebben. Door zich te binden aan zogeheten ‘vrije radicalen’ kunnen de bijproducten van chitine oxidatieve stress verminderen in organismen. Het verminderen van deze oxidatieve stress helpt het lichaam te beschermen tegen celbeschadiging en kanker3. Chitine kan zelfs binden aan lipide-cholesterol, waardoor het cholesterolgehalte in het bloed wordt verlaagd. De interessante eigenschappen van chitosan, zoals biocompatibiliteit, anti-toxiciteit, lage allergeniciteit en biologische afbreekbaarheid, maken het mogelijk om het in verschillende toepassingen te gebruiken2. Daarnaast heeft chitosan wellicht andere eigenschappen zoals antimicrobiële4 effecten. Chitosan is recentelijk ook op grote schaal gebruikt voor o.a. de behandeling van obesitas6.

Als laatste wordt chitine veel gebruikt in huid- en haarverzorgingsproducten. Dit komt vanwege het filmvormend vermogen van chitine, wat het een goede drager (een drager laat ingredienten op de huid fixeren voor een langduriger effect) maakt in cosmetica. Chitine kan de huid hydrateren en beschermen tegen uitdroging14

 

Wat zijn de risico's van chitine?

Hoewel er in Europa geen enkel allergeen en specifieke voedselallergieën zijn gemeld bij  krekelconsumptie specifiek, is kruisallergeniciteit aanwezig bij alle geleedpotigen.7 De kruisallergeniciteit komt voort uit twee erkende allergene eiwitten, namelijk tropomyosine en argininekinasen die zijn gebonden aan chitine. Er is echter geen reden tot zorg, want er zijn bacteriën gevonden die uit het maagdarmkanaal van gezonde mensen zijn geïsoleerd die duidelijk maken dat chitosan/chitine door mensen kan worden verteerd- ook in een hele hoge dosis.

In lijn met de Belgische Voedselveiligheidsautoriteit8, waarin staat dat de inname van 5 gram chitine-glucaan uit schaaldieren geen aanleiding geeft bezorgdheid over de gezondheid, is de aanbevolen maximale dagelijkse inname van ons product voorzichtig gesteld op 90g/dag/persoon. Op die manier heb je de maximale voordelen en loop je geen enkel risico.

 

Conclusie

Chitine is een stof die veel gevonden wordt in het exoskelet van insecten. Zo ook bij de krekels die worden gebruikt voor de krekelshake van GaiaFood. Het is een stof die op verschillende manieren kan bijdragen aan de gezondheid: het helpt onder andere bij gewichtsverlies, het verlichten van ontstekingsreacties en het kan zelfs de kans op darmkanker verminderen.

Hoewel het meerendeel van de mensen zonder enige problemen chitine kan consumeren is het goed om te weten dat er een kruisallergeniciteit bestaat tussen chitine en een allergie voor schaaldieren. 

Wil jij ook ervaren wat chitine voor voordelen kan bieden? De producten van GaiaFood zijn uitvoerig getest en bevatten de hoogste kwaliteit chitine in combinatie met tal van andere gezondheidsvoordelen. 

 

 

1: Tang, W. J., Fernandez, J. G., Sohn, J. J., & Amemiya, C. T. (2015). Chitin is endogenously produced in vertebrates. Current Biology25(7), 897-900.

2: Kumar, M. R., Muzzarelli, R. A. A., Muzzarelli, C., Sashiwa, H., & Domb, A. J. (2004). Chitosan chemistry and pharmaceutical perspectives. Chemical reviews104(12), 6017-6084.

3: Karagozlu, M. Z., & Kim, S. K. (2014). Anticancer effects of chitin and chitosan derivatives. In Advances in food and nutrition research (Vol. 72, pp. 215-225). Academic Press.

4: Martins, A. F., Facchi, S. P., Follmann, H. D., Pereira, A. G., Rubira, A. F., & Muniz, E. C. (2014). Antimicrobial activity of chitosan derivatives containing N-quaternized moieties in its backbone: a review. International Journal of Molecular Sciences15(11), 20800-20832.

5: Ngo, D. H., & Kim, S. K. (2014). Antioxidant effects of chitin, chitosan, and their derivatives. In Advances in food and nutrition research (Vol. 7)

6: Han, L. K., Kimura, Y., & Okuda, H. (1999). Reduction in fat storage during chitin-chitosan treatment in mice fed a high-fat diet. International Journal of Obesity23(2), 174-179.

7: (Fernandez-Cassi et al.2018).

8: FAVV, 2014) 

9: Stull, V. J., Finer, E., Bergmans, R. S., Febvre, H. P., Longhurst, C., Manter, D. K., ... & Weir, T. L. (2018). Impact of edible cricket consumption on gut microbiota in healthy adults, a double-blind, randomized crossover trial. Scientific reports8(1), 1-13. 

10: Louis, P., Mercer, B., Cirone, A. M., Johnston, C., Lee, Z. J., Esiobu, N., ... & Nan, C. (2019). Dietary chitin particles called mimetic fungi ameliorate colitis in Toll-like receptor 2/CD14-and sex-dependent manners. Infection and immunity87(5).

11: Liberti, A., Zucchetti, I., Melillo, D., Skapura, D., Shibata, Y., De Santis, R., ... & Dishaw, L. J. (2018). Chitin protects the gut epithelial barrier in a protochordate model of DSS-induced colitis. Biology open7(1). 

12: Capuano, E. (2017). The behavior of dietary fiber in the gastrointestinal tract determines its physiological effect. Critical reviews in food science and nutrition57(16), 3543-3564.

13: Chen, J. P., Chen, G. C., Wang, X. P., Qin, L., & Bai, Y. (2018). Dietary fiber and metabolic syndrome: a meta-analysis and review of related mechanisms. Nutrients10(1), 24.

14: Daraghmeh, N. H., Chowdhry, B. Z., Leharne, S. A., Al Omari, M. M., & Badwan, A. A. (2011). chitin. In Profiles of drug substances, excipients and related methodology(Vol. 36, pp. 35-102). Academic Press.

 

2 reacties

  • reaxfENoKgFy

    QALRGnFhVk
  • SiyLrRUWnZmHdMpA

    VJLaZewWf

Laat een reactie achter